Sunday, December 9, 2007

یک موضوع خیلی خیلی خیلی مهم

در این قسمت می خام در مورد مسابقات رباتیک پیشتر مطالب ارائه بدم:

اول از همه سایت مسابقات رو معرفی میکنم

www.nurc.ir

بر همگان واجب است که الان روی این لینک کلیک کنند و بروند ببینید آنجا چه خبر می باشد!!
بخش دانش آموزی این مسابقات سه تا رشته دارد:
1 – مسابقه هزار توی شهری
2 – مسابقه روباتهای امدادگر
3 – مسابقه خط کشی مسیر

به جز رشته سوم که مخصوص بچه های راهنمایی است و از کیت های آماده نمیشود توی آن استفاده کرد باقی آنها هیچ محدودیت خاصی برای شرکت ندارد.

حالا یکی یکی اینها را توضیح مختصر میدهم و بعد هم شما را ارجاع میدهم به مجموعه قوانین آنها توی سایت خودش.

***
1 – مسابقات هزار توی شهری:

در تعریف این مسابقه آمده است:

در این مسابقه که ویژه دانش‌آموزان دبیرستان و قبل از آن می‌باشد ربات‌ها بایستی با حرکت در یک مسیر هزارتو ضمن رعایت قوانین شهری از قبیل توقف در محل عابر پیاده و چراغ‌های راهنمایی، راه خروجی هزارتو را پیدا کنند.
هزارتو همان چیزی است که خودمانی میگفتیم "ماز". پس معلوم شد قرار است یک روبات بسازیم که بتواند ماز حل کند و در ضمن حواسش به یک سری قوانین و مقررات هم باشد.
دوستان قدیمی حتما سنسور های تماسی روبورو را به یاد دارند، اینجا هم ما باید با کمک چند تا سنسور تماسی ( دوتا هم البته کافی است) کاری کنیم که روباتمان بتواند توی ماز حرکت کند و بعد با اضافه کردن سنسور های دیگر مشکلات دیگر را حل کنیم.

بچه ها حتما به خاطر داشته باشید که ابدا لازم نیست روبات شما بتواند تمام کار های خواسته شده را انجام بدهد.
این کار های امتیاز بندی میشود و اگر روبات شما بخشی از این کار ها را با دقت خوبی انجام دهد ممکن است امتیاز خوبی کسب کند. در ضمن مگر همه قرار است اول و دوم شوند؟ ... بابا بی خیال ... برویم شرکت کنیم ببینیم چه خبر است و کیف کنیم! ... همه چیز که مقام و اینها نیست که!!

این مسابقه یک زمین مخصوص دارد که تویش دیواره کشی شده است. دیواره ها 15 سانتی هستند و روی آنها هم عکس در و دیوار شهر را نقاشی کرده اند که مثلا طبیعی بشود!! (این ذوق مهندس لهراسبی و مهندس مسگر منو کشته!!)

کل مسیر هم به سه قسمت تقسیم شده که هر بخشش امتیاز دارد. حالا توی این مسیر یک جاهایی ممکن است خط کشی عابر پیاده باشد و یک جاهایی هم با LED قرمز چراق خطر درست کرده باشند که در برخورد با این دو نوع علامت باید ایستاد تا داور متوجه بشود ما بچه های حرف گوش‌کن و خوبی میباشیم!!

برای اطلاعات بیشتر هم بروید اینجا

ما در طی درس های آینده یک سری روشها برای ساختن این روباتها آموزش میدهیم که میتواند خیلی مفید باشد. پس لطفا قوانینش را کامل بخوانید تا متوجه بشوید.

***
2 – مسابقات روباتهای امداد گر:

تعریف این یکی به این صورت است:

در این مسابقه که ویژه دانش آموزان دبیرستان و قبل از آن می‌باشد، ربات‌ها باید با حرکت در مسیر تعیین شده در یک محل حادثه دیده، مصدومان حادثه را شناسایی نموده، محل آن‌ها را اعلام نمایند.
منظور از مسیر تعیین شده یک خط سیاه توی زمینه سفید است. پس قضیه کلا یک تعقیب خط با افزودنی های مجاز است!

این خط مشکی توی زمین مسابقه که ممکن است شیب دار هم باشد دور خودش میپیچد و جلو میرود و روبات زبان‌بسته ما هم باید خط مذکور را دنبال کند.
در بعضی جاها روی خط یک سری علامت به عنوان مصدوم چسبانده اند که باید با استفاده از سنسور ها آنها را تشخیص داده و یک جوری به داور ها اعلام کنیم. در بعضی جا ها هم یک مانع روی خط قرار گرفته که باید آن را دور بزنیم و از آن طرفش دوباره خط را پیدا کرده و به تعقیب ادامه بدهیم.

همانطور که احتمالا الان شرکت کنندگان سری قبل روبوتیک تبیان میدانند ما اینجا باید از سنسور های IR استفاده کنیم. من پیشنهاد میکنم حد اقل دوتا برای تعقیب خط و دو تا هم برای تشخیص مصدومان داشته باشیم. حالا اینکه سنسور IR اصلا چی هست و چطوری کار میکند را قرار است طی درس های آینده با هم یاد بگیریم.

برای اطلاعات بیشتر بروید اینجا

***
3 – مسابقه خط کشی مسیر:

تعریف:

در این مسابقه که ویژه دانش‌آموزان راهنمایی می‌باشد، ربات باید یک مسیر به طول 6 متر را با کمترین انحراف از خط مستقیم پیموده، مسیر حرکتش را خط‌کشی نماید.
خوب دیگر از این جالبتر نمیشود. کافی است کاری کنیم که روبات ما صاف راه برود. آخر همانطوری که میدانید همیشه روبات به یک طرفی انحراف دارند و این ناشی از مکانیک آنها است و حالا ما باید در اینجا کاری کنیم که این مشکل نوعی روباتها حل بشود و در ضمن روبات خط کشی هم بکند.

نکته ای که در اینجا مهم است این که نباید از کیتهای آماده ( مثل آن چیزی که تبیان ارسال میکند) استفاده کنید. تبیان یک کیت روبات راست رو دارد ارسال میکند که خیلی به درد اینجا میخورد اما شما باید خودتان نقشه آن را یادگرفته و دوباره بسازید تا بتواند با آن توی مسابقه شرکت کنید.

برای اطلاعات بیشتر بروید اینجا

No comments: